Sok pomarańczowy z chia



Pyszny sok ze świeżych pomarańczy, wzmacnia i regeneruje nasz organizm.
Wyciskam sok z 2-3 pomarańczy i dodaję nasiona chia.
Ja dodaję 1 łyżeczkę nasion chia, dokładnie mieszam i odstawiam 2-3 min.

:)




Japońska zielona herbata z prażonym ryżem


Osobiście  lubię ziołowe herbaty np.malina, dzika róża, moje ulubione trio: mięta+rumianek+szałwia.
Zieloną herbatę z prażonym brązowym ryżem otrzymałam od Huniego  z Anglii. Po zaparzeniu ma piękny zielony kolor, smak lekko gorzki z delikatną nutą prażonego ryżu.  Jest to najlepsza herbata jaką dotychczas piłam. W Japonii należy do popularnych herbat.

WŁAŚCIWOŚCI
1.obniża ciśnienie krwi
2.rozjaśnia umysł, poprawia pamięć i ułatwia koncentracje
3.służy w profilaktyce nowotworowej
4.wzmacnia zęby i chroni przed próchnicą
5. obniża ryzyko zawału serca i miażdżycę tętnic,zmniejsza ryzyko zakrzepów
6. poprawia apetyt i trawienie


Śniadanie po królewsku


Gdy mróz i śnieg na dworze mamy ochotę na ciepłe śniadanie. Możemy wszystko pogrzać na grillu elektrycznym, tosterze  lub nawet patelni.
Kanapki nie muszą być nudne,
U mnie dzisiaj bułka orkiszowa+ kapusta kiszona+kotlet gryczany+ plastry pomidora+ziarna uprażone słonecznika.
Druga propozycja  to samo + buraczki
Wszystko podgrzane na grillu elektrycznym ( oprócz kiszonki)
Pycha!



BUŁKI ORKISZOWE- PYSZNE PIECZYWO



Bułki są pyszne i  pachnące. Z maki orkiszowej  na drożdżach.
Czas przygotowania -  ok.4 godz. ( przygotowanie ciasta - nasza praca-trwa 15 min.)
Ilość -16 sztk.
Koszt - ok.3zł.

SKŁADNIKI
  450g mąki orkiszowej + ok.100g maki zwykłej białej Typ 450
  1 szklanka mleka sojowego ciepłego + łyżka duża masła (może być olej)
  1łyż. mała soli himalajskiej
  1/4 kostki  drożdży świeżych  (ze 100g)
  słonecznik, czarnuszka  lub inne ziarna
  2 łyż.cukru brązowego
 1 duża łyż. masła lub oleju

WYKONANIE
Drożdże- wkładamy do miseczki rozcieramy z cukrem i ciepłym mlekiem oraz łyżką mąki.Otrzymujemy gęstą jak śmietana"papkę" 
Przykrywamy i odstawiamy w cieple miejsce na ok. 15-20min.
Do miski wsypujemy mąkę resztę składników wraz z aktywnymi drożdżami, oprócz mleka i tłuszczu,który dodajemy stopniowo. Ja masło wrzucam do ciepłego mleka sojowego, będzie miękkie i nie trzeba rozpuszczać dodatkowo.
Zagniatam ciasto, ma być miękkie i elastyczne i nie kleić się do dłoni, Ciasto drożdżowe lubi aby nad nim pracować a więc trzeba je dobrze "wymęczyć". Zagniatam około 5 minut.Gdy bardzo się klei dodaje więcej maki i na odwrót.
Odstawiam  ciasto na 1-1,5 godz. ( wkładam do miski i posypuję lekko  mąką oraz przykrywam.
PAMIĘTAJ! odstawiasz w cieple miejsce, szybciej urośnie!
Gdy ciasto podwoi swą objętość, dzielimy  na połowę , potem znowu na  połowę aż otrzymamy 16 sztk. kulek. 
Wygniatamy składając ciasto i formujemy małe kulki, układamy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia i zostawiamy na  około 30 min. do ponownego wyrośnięcia.  Przed włożeniem do pieca, posypujemy mąką i jeżeli chcemy robimy wgłębienie  nożem do dna blachy,( nie przeciąć bułki.)
Pieczemy 15-20 min. na złoty kolor
Studzić na kratce.
:)




Leczo- potrawka z warzyw i proteiny sojowej




Leczo
 jeszcze tak pysznego leczo  nigdy nie udało mi się zrobić.Wspaniały bukiet  smakow i zapachów,rewelacja.Takie danie może być serwowany na obiad, kolację lub na śniadanie do pracy.  Pycha!

  SKŁADNIKI
1.  1 ogórek
2. 2  papryki 
3. 2 ( młode- małe) cukinie
4. 1 marchewki
5.  1 cebula
6. 4 łodygi  selera naciowego
7. 1 ząbek czosnku, 1 mała ostra papryczka
8. 1 kartonik  Passata( pomidory)
9. przyprawy- sól himalajska, pieprz, majeranek,kurkuma, 5 łyżek oliwy
10. 12 sztk. kotletów sojowych

WYKONANIE
Wszystkie warzywa umyć,ogórek, marchew ,paprykę, seler, cebulę, czosnek- obrać ze skóry.
Ogórek, paprykę, cebulę, cukinię  pokroić w kostkę dużą. Marchew i seler zetrzeć na dużych oczkach  lub cienką kostkę. Ostrą papryczkę bardzo drobno pokroić.Wrzucić wszystkie warzywa  do garnka z gorącą oliwą,dusić i co jakiś czas mieszać.
Warzywa mają być al dente, nie rozgotować.
Gdy leczo się  gotuje, w osobnym  garnku ugotować w bulionie kotlety  sojowe.Gdy będą miękkie , odcedzić i pokroić kotlety dużą  w kostkę.
Na koniec dodać gęsty sos  pomidorowy, kotlety pokrojone, czosnek zmiażdżony,przyprawić do smaku. Gotować  jeszcze około 3-5 min.
Podawać z ziemniakami,pieczywem lub same leczo. Jest pyszne, w leczo znajdziecie wyjątkowe aromaty, dzięki różnorodności  warzyw.
:)





DZIEŃ WEGETARIAN - 11 stycznia.

Wspaniały film zobaczyłam na blogu mojej znajomej Agaty , warto obejrzeć, gorąco polecam i życzę miłego oglądania.
:)

                                                                            żródło - blog- Sięgnij po  zdrowie

Zupa rozgrzewająca - krok po kroku



Gdy na dworze zimno i mróz,  miseczka zupy rozgrzeje nas a także poprawi nam  humor. Nawet malkontenci, którzy nie lubią zup chętnie zjedzą .
Składniki
Porcja dla 4 osób, koszt ok. 5zł.
1.ziemniaki
2.1 marchewka
3. 1/2 korzenia pietruszki
4. kawałek selera
5.1 czerwona papryka
6. kawałek ostrej papryczki ( u mnie 1/4 papryczki)
7.por - 1/4 dużego zielona część
8. 2-3 łyżki duże oleju rzepakowego
 9. 1,5 l wody
Przyprawy-  1-2 ziarenka ziele angielskie, 1 sztk. liść laurowy, pieprz ziołowy, sól himalajska - do smaku
Wykonanie
Wszystkie warzywa obieramy ze skórki ( marchewka, pietruszka, seler, ziemniaki).Myjemy.
Ziemniaki kroimy w kostkę, Por kroimy cienkie  w paski. Resztę warzyw trzemy na tarce- grube oczka. Ziemniaki gotujemy w wodzie a na rozgrzaną patelnie wlewamy olej i smażymy warzywa.
Gdy warzywa zmiękną, wrzuć do miękkich ziemniaków wraz z zielem ang. i listkiem laurowym. Gotuj ok 3-5 min. Dopraw do smaku i gotowe.
Ja dodatkowo dodaję do zupy lane kluski.
1 jajko+ mąka wrocławska i orkiszowa= geste ciasto, łyżeczką w ostatnim (stadium gotowania ) rzucam małe kluseczki .Zagotowuje, żeby nie były w środku surowe.
Gotowe:)











POLECANY POST

Pokrzywianka- potrawa z pokrzywy

Pokrzywa jest wspaniałą dziką rośliną, zdrową, łatwą w przygotowaniu i nic za nią nie płacimy. Mamy ją za darmo tylko zrywać i  zachwy...